logotype

Nadchodzące imprezy

Dla organizatorów

Organizujesz konwent, pokazy gier albo turniej i chcesz zareklamować swoją imprezę? Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie obsługi JavaScript., a zarówno w tym polu, jak i na stronie głównej naszego portalu pojawi się stosowne ogłoszenie.

Fantastyka, nauka i coś pomiędzy - o Polconie 2012

Spis treści

„Rok 2012 jest dla nas szczególny. Od dłuższego już czasu nie tylko ludzie związani z fantastyką mówią o zagrożeniu, końcu świata. (...) Te pytania i obawy towarzyszą nam od dawna, dlatego nie sposób ich pomijać podczas tegorocznej edycji Polconu. Właśnie dlatego rok 2012 jest symbolem wrocławskiego spotkania miłośników fantastyki i właśnie dlatego zaraz obok tej daty umieściliśmy dwa słowa: Niepokój i Nadzieja.” Tymi słowami zaczyna się jeden z materiałów prasowych dotyczących tegorocznej edycji jednego z najważniejszych polskich konwentów miłośników fantastyki. Czy cały Polcon był utrzymany w apokaliptycznych klimatach? Dowiecie się tego z poniższej relacji.

Choć to właśnie na motyw końca świata położony był największy nacisk w reklamach Polconu 2012 (co zresztą widać na plakatach i bannerach), to konwent nie został przezeń zdominowany. Program podzielony był na czternaście bloków:

  • Fantastyka,
  • Nauka a Rok 2012,
  • Rok 2012: Nadzieje a Niepokoje,
  • Horror i Groza,
  • SF i Gwiezdne Wojny,
  • Komiks,
  • Manga i Anime,
  • Gry fabularne i LARPy,
  • Retrogaming,
  • Gry planszowe,
  • Gry bitewne,
  • Fantastyka dla dzieci,
  • Konkursy.

Spośród nich najbardziej rozbudowane były Fantastyka oraz Manga i Anime, które zajmowały po 3 sale każda. Z kolei najmniej punktów programu znalazło się w grach planszowych, retrogamingu i grach bitewnych. Te ostatnie w ogóle umiejscowiono niemal wyłącznie w Szkole Polconowej i sprawiały wrażenie zepchniętych na margines... ale o tym za chwilę. Dwa bloki z rokiem 2012 w tytule wydawały się dość zbliżone tematycznie, różnica między nimi polegała na tym, że pierwszy był niemalże czysto naukowy (z elementami filmu, ale również od strony technicznej), drugi zaś poświęcony był wizjom końca świata z różnych źródeł oraz badaczom, eufemistycznie mówiąc, alternatywnym.

Podręczny plan konwentu, oczywiście dwustronny.

Mnie z powyższego repertuaru najbardziej interesowały bloki Horror i Groza, SF (ale z wyłączeniem Gwiezdnych Wojen) i Gry bitewne, ale starałem się zobaczyć choćby po jednym punkcie na każdy temat. Nie było to zresztą szczególnie trudne - w większości bloków pojawiło się choćby jeden punkt, który mnie zaciekawił. Nie wszystko jednak udało się rozplanować, dlatego też na wstępnie zaznaczam, że w relacji nie będzie zbyt wiele na temat gier planszowych i fabularnych (wina czasu i zmian programu), Larpów (nie moja bajka) oraz fantastyki dla dzieci (umysł pięciolatka może i mam, ale wzrost już nie, co utrudniło wmieszanie się w tłum).

Stosunkowo mało też będzie na temat tegorocznego końca świata, czyli motywu przewodniego Polconu 2012. Wynika to głównie z tematyki punktów z tego bloku oraz mojego podejścia do nich - o ile bardzo sobie cenię mieszanie nauki do fantastyki (np. w postaci tłumaczenia niektórych zjawisk czy tzw. hard sci-fi), o tyle wprowadzanie fantastyki do nauki wywołuje mój sprzeciw. Co przez to rozumiem, dowiecie się poniżej.

Ale zacznijmy od samego otwarcia...

2009–2024, TheNode.pl Disclaimer
Template designed by Globberstthemes