logotype

Nadchodzące imprezy

Dla organizatorów

Organizujesz konwent, pokazy gier albo turniej i chcesz zareklamować swoją imprezę? Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript., a zarówno w tym polu, jak i na stronie głównej naszego portalu pojawi się stosowne ogłoszenie.

Wojnacja - wstęp do systemu

Od prawie dwóch lat funkcjonuje niekomercyjna gra bitewna Wojnacja: Kroniki Imperium. W tym tekście pragnę przybliżyć nieco ten system.

 

Najważniejsza sprawa: Wojnacja nie została stworzona jako konkurencja dla czegokolwiek. Jest systemem maksymalnie symbiotycznym, grą pozwalającą tak wykorzystać posiadane modele w alternatywny sposób, jak i spersonalizować sobie armię z różnorodnych systemów kierując się rzeźbami bądź ceną figurek. Praktycznie w każdym komercyjnym systemie są modele do postawienia na półkę: równie ładne, co niegrywalne (zwłaszcza w warunkach turniejowych). Wojnacja daje możliwość ich odkurzenia i wystawienia na stole. Oczywiście dobrze, jeśli użyte modele chociaż minimalnie pasują do tego, co mają reprezentować.

Imperium Kiryjskie: 2x Miecznik, Topornik, 3x Poborowy, Łucznik, Zwiadowca.

Optymalną skalą jest tutaj niemal cały przedział 25-35 mm, wiec wybór producentów jest naprawdę olbrzymi. System jest cały czas rozwijany, wystarczy wspomnieć, że wersja początkowa miała profile dla czterech armii po dwanaście jednostek, zaś w chwili obecnej jest już dziesięć frakcji po co najmniej piętnaście profili, każdą ze swoim stylem i klimatem. Skirmishowy charakter gry sprawia, że nie potrzeba olbrzymich makiet ani dziesiątek modeli. W zależności od wybranej frakcji i taktyki można bawić się wystawiając od kilku do kilkunastu figurek.

Setting systemu to fantasy, z tytułowym Imperium jako główną siłą na świecie. Jednak nie ma tutaj żadnej wojny ani wielkiego, odwiecznego zagrożenia. Karczemne burdy między dwoma znudzonymi patrolami albo najazd niewielkiej bandy łupieżczej na przygraniczną wioskę to "najpoważniejsze" konflikty, jakie tu występują. Każdy powinien znaleźć coś dla siebie: jest pancerne Imperium Kiryjskie, wyposażeni w broń palną Wolni Kupcy, żyjące w lasach Dzikie Elfy, wytrwałe Krasnoludzkie Rody, nieumarłe Bękarty Helheim, feudalne Zbuntowane Rycerstwo, skrojeni pod graczy Hord Władcy Bestii, Córki Nemezis, jedyna frakcja niemal w całości złożona z kobiet, szybkie Klany Orków oraz wprowadzone w najnowszej wersji Gobliny. W planach są już kolejne armie, które dodatkowo zwiększą różnorodność systemu i pozwolą na wykorzystanie kolejnych modeli dostępnych na rynku. System nie ma z góry narzuconego kanonu i jedynej słusznej wizji danej armii. Jedyna rzecz niezmienna to mapa świata, ale ta ma znaczenie czysto fluffowe.

Wojnacja jest systemem całkowicie darmowym (oczywiście za wyjątkiem konieczności posiadania modeli z innych systemów). Zasady i paczka z jednostkami dla wszystkich armii jest dostępna na oficjalnym blogu gry. Wszystkie zasady podstawowe systemu znajdują się w formacie pdf, a statystyki i umiejętności jednostek na przygotowanych do druku kartach. Dzięki temu system jest bardzo przyjazny i łatwo w niego wejść. Nie potrzeba wertować army booków, dodatków czy nawet podręcznika szukając opisu konkretnej umiejętności. Dodatkowo wszelkie poprawki trafiają bezpośrednio na karty, dzięki czemu zbędne stają się nawet erraty. Ponadto istnieje oficjalne forum, na którym szybko można uzyskać odpowiedź w kwestii interpretacji zasad (staraliśmy się napisać je wystarczająco przejrzyście, ale jakieś pytanie zawsze może się pojawić). Darmowość systemu nie wpływa na jego jakość – jesteśmy weteranami, którzy grali w naprawdę wiele bitewniaków dostępnych na rynku i wiemy, co w nich było doskonale pomyślane, a co nie. Tworząc Wojnację staraliśmy się przenieść najlepsze rozwiązania i uniknąć błędów. Nie ma problemów z balansem – naturalnie może się zdarzyć, że jakiś profil okaże się silniejszy od innych, ale wtedy staramy się problem rozwiązać jak najszybciej. Darmowość systemu staje się w tym przypadku olbrzymim plusem, gdyż za cel możemy postawić sobie grywalność i balans, a nie zaś wysoką sprzedaż.

Zbuntowane Rycerstwo: 3x Milicja, 3x Knecht, Zbrojny, Yeoman.

Jeszcze kilka słów o mechanice. Zasady Wojnacji nie są kalką, raczej twórczymi wnioskami wyciągniętymi z innych systemów. Figurki przypisujemy do kart, zaś aktywacja jest naprzemienna: jedna karta Ty, jedna przeciwnik, i tak dalej aż do wyczerpania możliwości. Dzięki temu tury są niejako wspólne i czas oczekiwania na decyzje przeciwnika jest minimalny. Każda jednostka ma przypisaną określoną liczbę akcji (najczęściej cztery), którymi płaci się za wykonywane czynności. W ramach aktywacji karty można dzielić ruch przypisanych do niej modeli, np. jednostka X szarżuje i rani wroga, jednostka Y szarżuje i dobija go, po czym wracamy do X i zużywamy nią pozostałe akcje. W kwestii rozstrzygania walk i większości strzałów zdecydowaliśmy się na rzut dwiema kostkami sześciościennym z sumowaniem oczek. Uważamy, że taki system oferuje mniejszą losowość, niż rzut jedną kością, i umożliwia lepszy balans. Zasady podstawowe są naprawdę proste, a gra stanowi wyzwanie tak dla weteranów bitewniaków, jak i początkujących. Ostatnim wymienionym tu atutem niech będzie szybkość rozgrywki, która przy standardowym formacie punktowym zamyka się w godzinie, nawet podczas pierwszych kilku gier. W przypadku graczy z nieco większym doświadczeniem i mniej skomplikowanych rozpiskach, potrzebny na rozgrywkę czas potrafi spaść czasem nawet poniżej trzydziestu minut.

Wszystkich chętnych do przetestowania systemu zapraszamy na wojnacja.blogspot.com, gdzie dostępna jest paczka z podręcznikiem głównym i kartami dla wszystkich dziesięciu armii. Forum znajduje się pod adresem wojnacja.fora.pl.

Dodaj komentarz

Prosimy o zachowanie kultury. Wulgarne komentarze będą usuwane.


Kod antyspamowy
Odśwież

2009 - 2018, The Node.pl Stopka redakcyjna, Disclaimer
Template designed by Globberstthemes