logotype

Nadchodzące imprezy

Dla organizatorów

Organizujesz konwent, pokazy gier albo turniej i chcesz zareklamować swoją imprezę? Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie obsługi JavaScript., a zarówno w tym polu, jak i na stronie głównej naszego portalu pojawi się stosowne ogłoszenie.

Ten pierwszy raz... - Wastelands

Dziś gościnnie wystąpię w serii Danny'ego, by zaprezentować mój pierwszy kontakt z darmowym systemem - postapokaliptycznym Wastelands. Zapraszam do lektury!

Kto oglądał Mad Maxa? Wszyscy? A kto słyszał o serii Fallout? Znów las rąk? Tak właśnie przypuszczałem. Postapokaliptyczne wizje świata były dla mnie od zawsze interesujące i pociągające. Dlatego, gdy mój znajomy zapytał mnie o jakiegoś bitewniaka w klimacie kultowego już Fallouta, od razu rozpocząłem poszukiwania. Dzięki forumowiczom natrafiłem na Wastelands...

Modele i fluff

Zaczniemy od tego drugiego. W 40-stronicowym podręczniku mamy w sumie tylko krótkie wprowadzenie - że post-apo, małe grupki ocalałych, roboty, mutanci, zombie itp. Nic szczególnie oryginalnego, ale może to i lepiej - po co wymyślać koło na nowo?

Modele... Modeli dedykowanych dla Wastelands nie ma i zapewne nie będzie - urok darmowych systemów. Na szczęście ilość firm produkujących modele w odpowiednim klimacie jest co najmniej zadowalająca.

Rozgrywka

Do gry w Wastelands potrzebne będą: miarka calowa, kilka garści kostek k6 (do oznaczania ran na modelach) i po 1-2 kostki k4, k6, k8, k10, k12. I oczywiście kilka modeli.

Zaczynamy od wybrania strony konfliktu. Wybór frakcji ma niebanalny wpływ na wygląd naszej bandy. Otóż każda frakcja ma określony poziom zaawansowania - prymitywny, podstawowy, wysoki. W swojej bandzie możemy mieć tylko i wyłącznie modele i ekwipunek pasujący poziomem do naszej frakcji, więc dobrym pomysłem jest zapoznanie się z dostępnymi możliwościami.

Tworzenie członków swojej bandy wygląda nieco jak układanie puzzli. Zaczynamy od wybrania Archetypu - określa on, jak szybko model się porusza, jak dobrze walczy, ile ma punktów życia i jaki poziom zaawansowania prezentuje. Dostępnych jest 36 archetypów, więc nie ma na co narzekać. Następnie, mając na uwadze poziom zaawansowania, dobieramy uzbrojenie - bronie i ekwipunek. Broni mamy 26, ekwipunku 10 rodzajów. W identyczny sposób do naszej rozpiski dodajemy pojazdy - archetyp + ulepszenia.

Rozgrywka jest banalnie prosta. Na początku tury każdy model dostaje 2 Punkty Akcji, które można wydać na strzelanie, atak, poruszanie się czy otwieranie drzwi. Od gracza zależy, czy najpierw strzeli, czy przemieści swój model. Może także pominąć swoją kolejkę. Wydajemy rozkazy wszystkim modelom i oddajemy ruch przeciwnikowi. I tak aż do wybicia jednej ze stron (bądź jej kapitulacji). System walki jest równie łatwy do opanowania - przy opisie broni mamy podaną informację, ile na k12 musimy wyrzucić, by trafić. Jeśli trafimy, wyrzucamy na odpowiedniej kości liczbę zadanych ran. Koniec. Żadnego sejwa, żadnych kombinacji. Ekwipunek i osłony zmieniają jedynie ilość oczek konieczną do wyrzucenia bądź obniżają wyniki. Proste i piekielnie wygodne.

Pierwszą bitwę odbyliśmy na 350 punktów. Po mojej stronie stołu stanęli "Living Dead" - łącznie 7 zombie i 5 zombie psów.

Mój przeciwnik wystawił "Corporations" - Dowódcę z karabinem maszynowym i narkotykami (dającymi dodatkowy punkt akcji w zamian za punkty zdrowia), 2 medyków ze snajperkami i uzbrojony transporter opancerzony.

Myślę, że to dobrze pokazuje skalę rozgrywki i możliwości doboru bandy zależnie od upodobań - horda prostaków, mobilne grupy bandytów, elitarne oddziały piesze, "strażnicy granic" naparzający z wnętrza pancernych behemotów - wszystko ujęte w kilku prostych zasadach.

Bitwy, zgodnie z podręcznikiem, powinny toczyć się na 300 punktów - byłoby to wygodne, gdyby ktoś chciał rozegrać kampanię (skądinąd w podręczniku bardzo dobrze ubraną w zasady). Jednak na pojedynczą bitwę można by podbić liczbę punktów do 400 albo i 500.

Skoro mowa o kampanii - Wastelands jest stworzony, by grać z użyciem mapki strategicznej. Podręcznik opisuje cele każdej frakcji, bonusy jakie jej przysługują z racji podbicia różnych terenów, system doświadczenia i poziomów, możliwość dokupywania modeli w trakcie gry itp. Zasady są spójne, proste, ale dodają smaczku i tak ciekawej grze.

Podsumowanie

Gra jest prosta, szybka i przyjemna. W sam raz na popołudnie z kumplami. Możliwość użycia jakichkolwiek modeli pozwala zaspokoić potrzeby estetyczne graczy - nie trzeba się trzymać się konkretnej linii modeli. Do Wastelands będę niewątpliwie wracał, gdyż system ma w sobie to nieopisywalne "coś".

Link do forum, z którego można pobrać aktualne zasady

Link do aktualnej wersji podręcznika (z naszego serwera)

2009–2024, TheNode.pl Disclaimer
Template designed by Globberstthemes