logotype

Nadchodzące imprezy

Dla organizatorów

Organizujesz konwent, pokazy gier albo turniej i chcesz zareklamować swoją imprezę? Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript., a zarówno w tym polu, jak i na stronie głównej naszego portalu pojawi się stosowne ogłoszenie.

Wrzesień 1939 - FIAT 621 z ckm

W 17 numerze serii Wrzesień 1939 otrzymaliśmy w dodatku do gazetki model polskiego samochodu ciężarowego FIAT 621 z ckm przeciwlotniczym. Firma First to Fight konsekwentnie realizuje sprzedaż kolejnych wersji modeli w osobnych publikacjach. Taką sytuację mieliśmy już w przypadku TKS (wersje z ckm i nkm) i zapewne będziemy mieli co najmniej w przypadku polskich czołgów Renault FT-17 (wersja z działkiem i ckm) czy niemieckich samochodów pancernych Kfz – wersja 13 i 14.

Mnie cieszy konsekwencja z jaką firma trzyma się tego schematu, bo daje to pewne możliwości przewidywania kolejności wydawania modeli. Z drugiej strony, na forach internetowych sposób ten jest obiektem krytyki, ponieważ generuje dodatkowe koszty, a jego wpływ na zwiększenie sprzedaży jest dyskusyjny. Kto chce mieć wszystkie wersje modelu i tak kupi więcej zestawów. Ja przyjmuję to w ten sposób, iż jest to swego rodzaju wypełniacz czasowy, dający wydawcy dodatkowe 3 tygodnie na przygotowanie kolejnego modelu.

O samym modelu nie napiszę zbyt wiele, bowiem byłoby to powielenie recenzji modelu bez przeciwlotniczego ckm. Model różni się bowiem tylko tym drobiazgiem – ckm-em oraz elementem umożliwiającym jego zamocowanie do burty pojazdu. W tym momencie jest to najbardziej skomplikowany model First to Fight, z największą liczbą części. Wszystkie jednak idealnie do siebie pasują i generalnie model nie jest trudny do sklejenia. Należy oczywiście zachować uwagę przy wycinaniu długich i cienkich elementów układu jezdnego, by nie zostały złamane lub wypaczone. Tym razem nie miałem przykrej niespodzianki związanej z odlewami kół. Zauważyłem także zmieniony sposób pakowania – plastikowe elementy zostały złożone w taki sposób, że kabina kierowcy weszła pod plandekę. Dało to dodatkową osłonę kabiny, która ze względu na rozmiary była podatna na uszkodzenie lub nawet całkowite zgniecenie, w przypadku złego obchodzenia się z pudełkiem przez dystrybutorów. Zwróciłem na to uwagę dlatego, iż jednego Fiata z poprzedniej wersji musiałem oddać, bo miał z całkowicie zmiażdżoną kabinę.

Postulowałbym w kierunku wydawcy publikowanie bardziej czytelnych instrukcji, choćby na stronie internetowej. W przypadku modelu z 20-30 drobnymi elementami jest już ona potrzebna, tym bardziej dla początkujących adeptów modelarstwa, dla których seria jest oficjalnie przeznaczona.

Brak mi w zestawie kierowcy. Konkurencja już zapowiedziała wydanie zestawu kierowców w żywicy i naprawdę przydałaby się informacja wydawcy, czy zamierza takowych wyprodukować czy nie.

W gazetce, w części historycznej, dostaliśmy szczegółowe OdB Brygady Eberhardta walczącej w Gdańsku, za pomocą którego (oraz materiałów zamieszczonych w poprzednim numerze) można pokusić się o jej złożenie. Mam przynajmniej taką nadzieję, iż niezbędne do tego modele ukażą się w serii.

Otrzymujemy także dalszą część historii samochodu FIAT 621, w tym jego wersji przeciwlotniczych (z ckm oraz armatą kal. 75 mm), oraz krótką historię najważniejszych typów samochodów ciężarowych obecnych w przedwojennym wojsku polskim. Mam nadzieję, że zamieszczenie m.in. opisu Ursusa A i A30 nie oznacza automatycznie, iż nie doczekamy się wydania tych modeli.

Dodaj komentarz

Prosimy o zachowanie kultury. Wulgarne komentarze będą usuwane.


Kod antyspamowy
Odśwież

2009–2018, TheNode.pl Disclaimer
Template designed by Globberstthemes