logotype

Nadchodzące imprezy

Dla organizatorów

Organizujesz konwent, pokazy gier albo turniej i chcesz zareklamować swoją imprezę? Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie obsługi JavaScript., a zarówno w tym polu, jak i na stronie głównej naszego portalu pojawi się stosowne ogłoszenie.

Jak zrobić dobre zdjęcia swoim modelom?

Stworzyliśmy kilka prac, są już całkiem niezłe. Figurka wygląda jak figurka, nie kulka z farby, są nawet jakieś cienie. Zatem najwyższa pora pochwalić się swoim dziełem. Ale żeby nie straciła na uroku, musi być dobrze sfotografowana...

 

Przygotowania

Do wykonania dobrego zdjęcia potrzebujemy:
- figurkę,
- aparat fotograficzny,
- lampkę biurkową,
- odpowiednie miejsce (ale o nim później),
- materiał na tło (ale o nim później),
- program do obróbki grafiki (u mnie GIMP, dlaczego wyjaśnię później).

Etap 1: Wykonanie zdjęcia

Na początek potrzebne jest miejsce do stworzenia naszego studia fotograficznego. Idealny będzie kąt między blatem biurka i ścianą (jak na foto).

W kącie mocujemy tło. Ważne jest, aby nie było widać „horyzontu”, czyli kąta między powierzchniami. Jako tło polecam materiał o mało intensywnym kolorze, niebłyszczący (z doświadczenia powiem że idealnie sprawdza się w tej roli drobny papier ścierny - ja do celów tutoriala używam 600-tki). Montujemy tło jak na poniższym zdjęciu.


Żeby zdjęcie się udało musimy mieć dobrze oświetlony plan. Stawiamy model w niedużej odległości od końca „zaokrąglenia” tła i ustawiamy lampkę tak, aby świeciła prosto na model, przy czym światło powinno padać pod kątem do podłoża, lekko z boku (tak jak na zdjęciu). Tak powinna wyglądać nasza scena (o tym czarnym na środku powiem za chwilę):



Pora na ustawienie aparatu. Istotne punkty to:
- lampa błyskowa wyłączona,
- włączony tryb makro.

Aparat stawiamy płasko na biurku, w odległości około 20-30cm, dokładnie w taki sposób, jak ustawiony został telefon. Regulujemy jego ustawienie tak, aby w centrum wyświetlacza był nasz model (powinien zajmować 1/2-1/3 wysokości kadru).

Aparat stoi na blacie, więc nie ma mowy o poruszonym (rozmazanym) zdjęciu. Dodatkowo możemy w razie potrzeby wyregulować ustawienie lampki. Wykonujemy kilka zdjęć, żeby spośród nich wybrać lepsze.

Etap 2: Obróbka zdjęcia

Mamy zrobione zdjęcia, zgrywamy je na komputer i bierzemy się za poprawianie. Gorąco polecam użycie darmowego programu GIMP. I wcale nie dlatego, że darmowy. GIMP ma najlepsza możliwą kompresję plików .jpg. Dzięki temu do sieci wrzucamy duże zdjęcia o małej wadze.

Otwieramy GIMP-a i wczytujemy nasze zdjęcie. Na początek wykadrujemy je. Wybieramy opcję „zaznaczenie prostokątne”, zaznaczamy odpowiedni fragment zdjęcia (model i po trochę tła z każdej strony), i wybieramy opcję „Obraz -> Przytnij do zaznaczenia (Image -> Crop to Selection)”.

Zmieniamy rozmiar naszego zdjęcia do odpowiadających nam wymiarów (w podanym przykładzie ustawiamy 500 pikseli szerokości - modele humanoidalne nie wyglądają na zbyt wielkie). W tym celu klikamy „Obraz ->Skaluj Obraz (Image -> Scale Image)” i wpisujemy wybrany rozmiar. Zatwierdzamy.

Pora na poprawienie jasności i poziomu kontrastu. Wybieramy „Kolory ->Krzywe (Colors -> Curves)” i manipulujemy krzywą. Najlepsze rezultaty z reguły otrzymamy, jeśli dolną część pociągniemy lekko w dół a górną w górę (to rozjaśni jasne obszary i zaciemni ciemne).

Ostatni krok to wyostrzenie zdjęcia. Wybieramy „Filtry - > Uwydatnianie -> Wyostrzanie (Filters -> Enhancement -> Sharpen)”. I w otwartym oknie regulujemy wartość (jest podgląd więc nie ma problemu). Najczęściej wartość oscyluje między 20 a 35.




Zapisujemy i podziwiamy efekt.

Mam nadzieję że przynajmniej dla części graczy ten tutorial okaże się przydatny. Dziękuję za wytrwałość i zapraszam do oceniania.

2009–2024, TheNode.pl Disclaimer
Template designed by Globberstthemes